Nyheter

Sammanfattningsvis ser läget i ekonomin något bättre ut jämfört med förra året,
därför blir avgiftsökningen något lägre jämfört med förra året.
Från 1 juli gäller att:

  • Avgifterna för bostäder höjs med 7%
  • Avgifterna för alla avgiftsbelagda parkeringsplatser höjs med 7%
  • Avgifterna för extra förråd höjs med 7%
  • Avgiften för hyra av gästlägenhet lämnas oförändrad
  • Avgiften för hyra av föreningslokalen lämnas oförändrad

Status i föreningens ekonomi
När vi summerar driftkostnader och avskrivningar, så är ökningen ca 14% eller 940 kkr från nuvarande räkenskapsår (2024–2025) till nästa (2025–2026). Om vi ser till faktiska driftkostnader (exklusive avskrivningar) är ökningen strax över 4 %. Däribland:

  • Fastighetsskötsel och städ; + 3,75%
  • HSB:s Avtal, tekniska och administrativa: + 3,75%.
  • El verkar minska något då lägre pris per kWh överväger ökad nät- och effektkostnad.
  • Fjärrvärme: +6,9% (en stor post för oss)
  • Vatten: +18%
  • Renhållning: +19%
  • Fastighetsskatt: +3 %.

Våra ekonomiska nyckeltal ser dock fortsatt fina ut. Vi har låg räntekänslighet, till stor del för att vi har låg skuldsättning, och sparandet är ganska bra. Vi har också precis amorterat ett av våra lån (2,3 mkr) vilket förbättrar nyckeltal ytterligare, samt minskar räntekostnaderna. Resultatet i nästa budget något lägre än åren före och efter, men planeringen på mellanlång sikt (fem år) gör sannolikt att vi kan fortsätta amortera på befintliga lån i en rimlig takt, till dess att vi tar upp nya lån för stambytesprojektet. Inför den stora kostnaden som stambytet medför vill vi fördela ökningen så jämnt som möjligt över tiden fram tills investeringen, snarare att göra större höjningar i en smäll.

Hoppas detta känns som ett rimligt resonemang kring skötseln av föreningens ekonomi. Om det finns intresse av att träffas och dyka ner i siffrorna för att förstå ytterligare är ni välkomna att höra av er, och då styr vi upp en träff om detta.

 

Vänligen

Styrelsen

Under två dagar i kommande vecka, 15 - 16 maj, kommer målningen av undersidan på samtliga balkonger att besiktigas av auktoriserad besiktningsperson från Byggadministratör Per Sörensson AB på uppdrag av föreningen. Bakgrunden är att målningen av balkongundersidor som gjordes i anslutning till fasadrenoveringen 2022 har visat sig vara bristfällig, och en besiktning kommer att ge ett komplett underlag för entreprenören att åtgärda detta som ett garantiärende.

I samband med detta kommer även samtliga lägenhetsdörrar att dokumenteras inför det planerade bytet av lägenhetsdörrar. Tidigare utbytta dörrar kommer att besiktigas med avseende på brandklass för att säkerställa att de uppfyller krav motsvarade de nya dörrar som kommer att ersätta äldre originaldörrar.

Information om besiktningen inklusive nyckelhantering har tidigare delats ut i samtliga lägenheter. Saknar du denna information eller har andra frågor, kontakta föreningens förvaltare på HSB Oliver Spasenoski via epost  eller direktelefon 010-4422024.

Det är viktigt att inspektören kommer in i samtliga lägenheter för att ge föreningen ett komplett underlag, tack på förhand för samarbetet!

/Styrelsen för BRF Ankaret

Bästa medlem i BRF Ankaret,

Vi vill varmt välkomna dig till vår medlemsträff som äger rum Nytt datum: onsdagen den 4/6 kl 18:30 till 20:00 i föreningslokalen. DÅ STARTTIDEN PÅ ANSLAG I UPPGÅNGARNA ANGETTS TILL KL 19.00 BLIR DET DROP IN 18:30 - 19.00. Mötet börjar  kl 19.00.

Under kvällen eftermiddagen kommer styrelsen att informera om vad som händer i föreningen just nu, vad som är på gång framöver, samt ge en inblick i arbetet som pågår bakom kulisserna. Det kommer också finnas möjlighet att ställa frågor, komma med synpunkter och föra en dialog direkt med styrelsen. Kanske är du intresserad av att samtala kring hur vår förening skulle kunna bli mer klimatsmart? Eller vill du ta initiativ till en gårdsfest?

Så kom förbi, träffa dina grannar, ta en kopp kaffe och passa på att få bättre inblick i föreningens arbete. Givetvis bjuds det på fika. Har du möjlighet så meddela gärna i förväg via mail till att du kommer så vi kan planerar för fikat.

Med vänliga hälsningar,

Styrelsen i Bostadsrättsföreningen Ankaret

I förra veckan gjordes de sista justeringarna i lägenheterna för att balansera värmesystemet i våra bägge hus. I och med det har värmekurvan, som styr hur mycket värme som går ut i elementen vid olika utetemperaturer, från idag justerats till den rekommendation som vi har fått från Assemblin.

Det innebär att alla lägenheter vid fullt öppna termostater nu skall ha en temperatur som ligger på 22 grader, +/- 1 grad. Föreningen ska därmed kunna använda optimalt med energi för att värma våra bostäder, utan onödiga energiförluster och med god innemiljö i alla lägenheter. Exakt hur mycket vi kommer att spara på uppvärmningskostnaden i och med detta vet vi om några år, men antagandet är 12-15 %.

22 grader är den genomsnittstemperatur som vi har blivit rekommenderade av entreprenören. I vissa lägenheter kommer det att upplevas som en ökning av temperaturen, i andra som en sänkning. Det skall också vara möjligt att hålla denna temperatur utan att helt behöva stänga ventilationen i lägenheten, vilket är viktigt för att upprätthålla en tillräcklig luftomsättning. 

Precis som tidigare så kan enstaka element fortfarande behöva luftas, om man upplever att delar av ett element inte blir varmt. För detta finns instruktion på hemsidan och luftningsnyckel att låna på anslagstavlorna. Känner du dig osäker, varför inte fråga en granne, eller MBA.

Om du upplever att det är för varmt i lägenheten ska du sänka värmen med termostaten, snarare än att släppa in mer kall luft, vilket i så fall kommer att öka energiförbrukningen.

Om lägenheten däremot känns kall så bör du kolla att termostaten på elementen är fri från hinder, så som gardiner eller möbler som står direkt framför den. Luften behöver kunna cirkulera fritt runt termostaten för att den ska kunna reglera temperaturen korrekt. Om du trots dessa åtgärder upplever det svårt att få en temperatur som stadigt ligger över 21 grader, kontakta MBA.

Styrelsen vill tacka alla medlemmar för ett gott samarbete med Assemblin, MBA och styrelsen under projektet!

Styrelsen har under hösten diskuterat de önskemål som under en längre tid framförts av medlemmar om att få byta sina lägenhetsdörrar. Bakgrunden till att detta är en styrelsefråga är att föreningen, i och med att vi antog HSB:s normalstadgar 2018, övertog ansvaret för lägenhetsdörrarna. Det innebär att dörrarna ägs av föreningen.

I föreningens underhållsplan är byte av lägenhetsdörrar planerat för verksamhetsåret 2025/26. Styrelsen har dock gjort bedömningen att behovet av att byta ut originaldörrarna är så pass stort att åtgärden bör tidigareläggas till nuvarande verksamhetsår. Utöver medlemmarnas önskemål och behov finns också en viktig säkerhetsaspekt: våra nuvarande originaldörrar uppfyller inte dagens brandsäkerhetskrav.

Vid bytet planerar vi att installera moderna säkerhetsdörrar, vilket sannolikt innebär att de nya dörrarna inte kommer att ha brevinkast. Det innebär i sin tur att postfack behöver installeras i trappuppgångarna. Postfack är en åtgärd som vi med stor sannolikhet ändå skulle behöva genomföra i framtiden, med tanke på risken för kommande krav från PostNord.

Av föreningens 152 lägenhetsdörrar har 38 redan bytts ut till moderna säkerhetsdörrar, på respektive lägenhetsinnehavares egen bekostnad. Hur dessa dörrar ska hanteras i samband med det planerade bytet är en av de frågor som kommer att analyseras i den förstudie som nu inleds.

De två huvudsakliga alternativen som styrelsen ser är:

  1. Behålla befintliga säkerhetsdörrar och kompensera de medlemmar som tidigare bekostat bytet.

  2. Byta ut samtliga dörrar för att skapa enhetlighet och säkerställa att alla lägenheter får dörrar utan brevinkast, vilket är att föredra ur både brand- och säkerhetssynpunkt.

Målet är att genomföra projektet före sommaren. Vi återkommer med mer information och kommer att ta direkt kontakt med er som redan har bytt era dörrar.

Styrelsen för BRF Ankaret